LinkedIn heeft het afgelopen kwartaal zijn omzet met 46 procent zien stijgen, naar 473,2 miljard dollar.
De netwerksite voor professionals maakte donderdagavond zijn cijfers over het eerste kwartaal bekend.
De behaalde omzet is ruim boven de 466,6 miljoen die marktvorsers gemiddeld hadden verwacht, volgens een peiling van Thomson Reuters.
Maar de omzetverwachting voor het tweede kwartaal is lager dan waar analisten van uitgingen. De netwerksite verwacht tegen het einde van dit kwartaal 500 tot 505 miljoen dollar omzet te hebben, terwijl analisten daar een half miljoen boven zaten. Het aandeel verloor nabeurs 6,3 procent van zijn waarde.
Over 2014 verwacht LinkedIn een omzet van 2,06 tot 2,08 miljard dollar, onder de omzet van 2,11 miljard die marktvorsers voor zich zagen. Het bedrijf maakte een nettoverlies van 13,4 miljoen dollar vergeleken met een winst van 22,6 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.
Groei is eruit
Net al bij veel andere technologiebedrijven bestaat de vrees dat de groei er bij LinkedIn uit is. De site heeft nu 300 miljoen gebruikers, maakte het bedrijf bekend, maar dat aantal groeit niet hard genoeg om beleggers te overtuigen. Dit jaar is het aandeel LinkedIn tot nu toe 26 procent gedaald.
LinkedIn heeft zijn hoop gevestigd op internationale groei. Zo opende het een speciale Chineestalige site, om Chinese professionals te trekken. Maar dat is een moeilijk te veroveren markt. Ondertussen blijft het merendeel van de omzet blijft uit Amerika komen: zo'n 60 procent.
Onbetaald werk
De site wil in een aantal andere richtingen uitbreiden: zo moet je er ook vrijwilligerswerk kunnen vinden, moet de site meer worden gebruikt op mobiele apparaten, en moeten meer leden gebruik kunnen maken van blogfuncties op de websites.
Volgens LinkedIn zijn de inkomsten uit betaalde abonnementen gestegen met 46 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Betalende leden zijn goed voor 20 procent van de omzet.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl